· Å planlegge, lede, gjennomføre og evaluere pedagogiske aktiviteter for barn og unge, ut fra deres alderstypiske trekk og etter deres behov.
·
Å bruke
observasjon som redskap i planleggingen og gjennomføringen av arbeidet.
·
Å legge til
rette for lek ut fra den betydning lek har for barns læring, utvikling og
sosialisering, og med utgangspunkt i den enkeltes funksjonsnivå.
·
Å anvende
forming, sang, lek, musikk, litteratur og drama i det daglige arbeidet.
·
Å kommunisere
med mennesker med ulik kulturell bakgrunn, ulike livssyn og ulik sosial status.
·
Å være seg
bevisst sin rolle som arbeidstaker, medarbeider, fagperson og medmenneske.
·
Å samarbeide med
barn og unge, foresatte, kolleger og andre samarbeidspartnere.
·
Å bidra til
brukermedvirkning, forebyggende helsearbeid, fysisk aktivitet og sunt kosthold.
·
Å sette grenser,
løse konflikter og være en tydelig voksenmodell.
·
Å arbeide etter
prinsipper for helse, miljø, og sikkerhet og ta ansvar for egen helse.
·
Å veilede
elever, lærlinger og andre i praksissituasjoner.
No comments:
Post a Comment